Astronomi| Ny himlakripp upptäckt

2004-03-15

Bilden ovan ger en bild av hur stor "Sedna" är i förhållande till andra himlakroppar. Quaoar var innan "Sedna" det största objektet bortom Plutos bana.
Foto: NASA/JPL-Caltech.

Idag tillkännagav NASA att forskare har upptäckt en ny himlakropp bortom Plutos bana. Himlakroppen, som officiellt heter 2003 VB12, beräknas ligga cirka tre gånger så långt bort från Solen som Pluto. Sedna, som 2003 VB12 inofficiellt har blivit döpt till, har en omloppstid på över 10 500 år. Man räknar med att temperaturen på ytan aldrig stiger över - 230 grader C.

Det speciella med Sedna är att den har hittas i ett område som en del astronomer trodde var "tomt". Även storleken, som beräknas till cirka 1 700 kilometer (något mindre än Pluto), gör 2003 VB12 intressant då det är den största himlakroppen i vårat solsystem att bli upptäckt sen Pluto. Man tror även att 2003 VB12 kan ha en måne.

Men att kalla 2003 VB12 en planet är att gå för långt, hellre småplanet i så fall. För både Pluto och 2003 VB12 är två av flera tusen småplaneter bortom Neptunus bana. Näst efter Mars är 2003 VB12 den mest röda himlakroppen i vårat solsystem.

"The Sun appears so small from that distance that you could completely block it out with the head of a pin," sade Dr. Mike Brown, California Institute of Technology, Pasadena, Kalifornien.

Dessa bilder är tagna den 14 november 2003 med hjälp av Samuel Oschin teleskopet vid Caltech's Palomar Observatory, San Diego USA och visar 2003 VB12.