Astronomi| Möjlig planet under uppbyggnad funnen

2011-02-27

Området runt stjärnan T Cha.
Foto: ESO/Digitized Sky Survey 2.

Ett team av astronomer har med hjälp av ESOs (European Southern Observatory) teleskop VLT (Very Large Telescope) funnit något som kan vara en planet under uppbyggnad. Med hjälp av VLT har teamet studerat stjärnan T Chamaeleontis (T Cha) som ligger 330 ljusår från jorden. Stjärnan är lik vår egen sol men med den skillnaden att T Cha bara är omkring sju miljoner år gammal. Detta ska jämföras med solen som är över fyra och en halv miljard år gammal.

Att T Cha är så ung som den är gör att stoftskivan runt stjärnan fortfarande finns kvar och det är ur detta stoft som planeter bildas. Det som fångat astronomernas intresse är ett hålrum i stoftskivan. Den inte stoftskivan runt T Cha sträcker sig bara 20 miljoner kilometer ut från stjärnan, därefter är det ett hålrum innan stoftskivan återigen uppträder och sedan sträcker sig cirka 1,1 miljarder kilometer ut från T Cha.

Detta hålrum i stoftskivan intresserade astronomerna och efter mer ingående studier kom teamet fram till att det fanns ett objekt i utkanten av hålrummet på ungefär en miljards kilometers avstånd från T Cha. Upptäckten av objektet, som man vid denna tidpunkt inte visste vad det var, var högintressant för astronomerna. Efter ytterligare analyser kunde teamet utesluta att objektet var en stjärna vilket innebär att det fanns en möjlighet att det var en planet under uppbyggnad. Det finns även en möjlighet att det är en brunn dvärg som astronomerna upptäckt. Oavsett vilket är detta första gången som man upptäckt ett objekt som är mycket mindre än en stjärna och som befinner sig inuti en planetbildande stoftskiva runt en ung stjärna. Avståndet mellan T Cha och objektet är något större än det som Jupiter ligger på från solen.

För att kunna observera T Cha har astronomerna använt kraften av alla fyra VLT-teleskop som vardera har en spegel på 8,2 meter. När teleskopen används tillsammans motsvarar detta en spegel på 130 meter.