Astronomi| Kolrik exoplanet upptäckt

2010-12-10

Artistbild över WASP-12b och dess moderstjärna.
Bild: NASA/JPL-Caltech.

Med hjälp av rymdteleskopet Spitzer och det markbaserade teleskopet Canada-France-Hawaii Telescope i Mauna Kea, Hawaii har en grupp astronomer upptäckt den första exoplaneten som är rik på kol. Den aktuella gasplaneten, som har en massa på 1,4 gångers Jupiters, går under namnet WASP-12b och upptäcktes förra året. Avståndet till planeten är 1200 ljusår och den snurrar runt sin moderstjärna på lite drygt ett dygn och har alltid samma sida vänd mot stjärnan.

Troligen finns kolet i form av diamanter och/eller grafit långt ner i planetens inre, en del av kolet samt även metan finns dock även i planetens atmosfär. Jämfört med jorden är WASP-12b en tvärtomplanet då den har betydligt mer kol än syre medan jorden har betydligt mer syre än kol. Även solen har betydligt mer syre än kol. Betydligt mer i detta sammanhang betyder ett 1:2 förhållande. Förhållandet mellan mängden kol och syre gör WASP-12b unik bland planeter och exoplaneter som människan har upptäckt. Exempelvis finns det inget som tyder på att någon planet i vårat solsystem har betydligt mer kol än syre. Dock finns det en stor osäkerhet då förhållandet mellan mängden syre och kol inte är känd för Jupiter, Uranus, Neptunus och Saturnus.

Genom att ha betydligt mer kol än syre gör WASP-12b till en väldigt exotiskt och annorlunda plats när det gäller atmosfär, formationer och innandöme.

Mätningarna som ledde fram till upptäckten gjordes medan planeten passerade bakom sin moderstjärna.