Astronomi| Mystiskt x visar sig vara rester av asteroidkollision

2010-10-14

X-et och delar av stoftmolnet.

Med hjälp av Hubbleteleskopet har en grupp astronomer löst gåtan om vad från början såg ut att vara en komet i asteroidbältet. Objektet, som går under namnet P/2010 A2, upptäcktes första av Lincoln Near-Earth Research (LINEAR) Program Sky Survey i januari 2010. Från början såg P/2010 A2 ut att vara en komet då det efter huvudobjektet fanns något som tolkades som en kometsvans. Objektets plats, i asteroidbältet, stämde dock inte med tidigare studier av kometer.

För att få klarhet i vad P/2010 A2 var för något beslutade gruppen sig för att använda Hubbleteleskopet. Observationerna med det rymdbaserade teleskopet skedde mellan januari och maj i år med hjälp av instrumentet Wide Field Camera 3.

När astronomerna hade studerat fotografierna från Hubbleteleskopet stod det klart att P/2010 A2 inte var en komet utan resterna av en asteroidkrock. Detta då det på Hubblefotografierna framträder en tydlig X-form i fronten av stoftmolnet, vilket tydligt visar att objektet inte var en komet då en kometsvans har en avlång svans. Exakt varför stoftet från kollisionen har bildat en X-form vet astronomerna ännu inte. En teori är att asteroiderna som kolliderade inte var symmetriska.

Genom Hubbleteleskopets fotografier har astronomerna kunnat fastställa att huvudobjektet har en vidd på ungefär 120 meter. Troligtvis är detta resterna av den större av asteroiderna som kolliderade. Storleken på den mindre asteroiden har uppskattas till omkring 6 meter tvärsöver. Stoftet i molnet varierar i storlek mellan en halv centimeter och ett par centimeter i diameter.

Något som förbryllade astronomerna är att stoftet rör sig relativt sakta vilket gjort att det mesta tyder på att kollisionen ägde rum i början av 2009. Då detta är första gången som astronomerna har kunnat studera resterna av en kollision så nära inpå själva kollisionen kommer ny och nyttig information. Denna information kommer ge bättre datorsimuleringar av asteroidkollisionen.

För att få reda på mer om P/2010 A2 planer gruppen att redan nästa år använda Hubbleteleskopet igen för nya studier. Förhoppningsvis kommer man då bland annat få reda på mer om bakgrunden till X-formen.

Enligt datorsimuleringar som finns inträffar denna typ av kollision i vårat Solsystem ungefär en gång per år.