Astronomi| Superstorm upptäckt på exoplanet

2010-06-24

Artistbild av HD 209458b.
Bild: ESO/L. Calçada.

Genom att bland annat använda ESOs (European Southern Observatory) teleskop VLT (Very Large Telescope) har ett team av astronomer och forskare registrerat den första superstormen på en exoplanet. Planeten ifråga är den "välkända" "heta Jupitern" HD 209458b. Forskarteamet har även med stor noggrannhet kunnat fastställa planetens omloppsbana vilket gör att även dess massa har kunnats fastställas med stor noggrannhet. Massan är 60 procents av Jupiters och HD 209458b kretsar runt en stjärna som ligger 150 ljusår bort i stjärnbilden Pegasus.

Planetens medelavstånd till moderstjärnan är bara omkring en tjugondel av avståndet mellan jorden och solen. Detta faktum och det att planeten hela tiden vänder samma sida mot sin moderstjärna gör att temperaturen på solsidan uppgår till omkring 1000 grader Celsius. Den andra sidan av planeten, som inte är vänd mot moderstjärnan, är betydligt svalare. Det är denna temperaturskillnad som gör att kraftiga vindar uppstår i atmosfären vilket gått att mäta genom att studera giftgasen kolmonoxid som finns i planetens atmosfär.

Teamet som upptäckte HD 209458b består av forskare från Leidenuniversitetet, det Nederländska Institutet för rymdforskning (SRON) samt Massachusetts Institute for Technology i USA. Det var genom att använda VLTs kraftfulla spektrograf CRIRES som teamet kunde få ett tillräckligt noggrant spektrum för att kunna utföra sina mätningar. Att det går att få fram ett sådant noggrant spektrum gör att det går att mäta förekomsten av olika ämnen i planetens atmosfär. När det gäller Hd209458b har teamet kunnat fastställa att atmosfären är lika rik på kol som exempelvis Saturnus och Jupiter.

HD 209458b upptäcktes genom att studera moderstjärnan och lägga märke till den ljusförsvagning som uppstår när planeten passerar mellan stjärnan och jorden. Dessa passager sker två gånger i veckan och varar i fem timmar varje gång.

Forskningsresultaten publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature.