Astronomi| Astronomer upptäcker ny "superjord"

2009-12-16

Vår egen sol fotograferad under en solförmörkelse.

En grupp astronomer, som är verksamma vid ESO (European Southern Observatory) har upptäckt en andra "superjord" som man lyckas fastställa masa och radie på. En "juperjord" klassificeras som en exoplanet med en massa på mellan och en och tio gånger jordens. Den aktuella planeten har fått namnet GJ1214b och cirkulerar runt stjärnan GJ1214. Stjärnan ligger på ett avstånd av endast 40 ljusår härifrån och är mindre än vår egen sol. Upptäckten av planeten gjordes genom att studera den aktuella stjärnan och på detta sätt upptäcka ljusvariationen som uppstod när GJ1214b passerade mellan oss och GJ1214.

Gällande massan på GJ1214b är den sex gånger större än jordens och radien är 2,7 gånger större. Massan är att jämföra med den andra kända "superjorden", Corot 7-b. I övrigt skiljer sig dock GJ1214b rejält från Corot 7-b då den sistnämnda har en kärna av sten och en yta av lava medan GJ1214b består av 75 procent vattenis och resten järn och silikon. En annan skillnad är att GJ1214b har en tjock atmosfär med en tjocklek på 200 kilometer, vilket är betydligt tjockare än jordens atmosfär. Sannolikheten för att liv skulle finnas på GJ1214b anses dock liten då planeten endast ligger på ett avstånd av två miljoner kilometer från sig moderstjärna. Detta kan jämföras med jorden som har ett medelavstånd till solen på 150 miljoner kilometer. Det korta avståndet gör att planetens omloppstid ligger på 38 timmar och temperaturen på ytan uppskattas till 200 grader Celsius.

Genom att genomföra GJ1214b och Corot 7-b hoppas astronomerna få mer kunskap om exoplaneter i allmänhet och "superjordar" i synnerhet.

Upptäckten av GJ1214b gjordes inom projektet MEarth. MEarth är ett projekt som använder åtta stycken mindre teleskop för att leta exoplaneter runt lågmasstjärnor. Varje teleskop har en diameter på 40 centimeter och står placerade på Mount Hopkins i Arizona, USA. För att bekräfta upptäckten användes ESOs 3,6-meters teleskop på La Silla och dess spektrometer HARPS.

I en kommentar till upptäckten säger astronomen Malcolm Fridlund "Vi har nu sex terresta planeter: Merkurius, Venus, jorden, Mars, Corot-7b och GJ 1214 b".

Fridlund arbetar som astronom vid ESA
och var med i teamet som upptäckte stenplaneten Corot-7b,

Upptäckten presenteras i denna veckas utgåva av tidskriften Nature.